Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

Kids-ID

Informatie over de identiteitskaart voor kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) in het buitenland.
  1. Laatst bijgewerkt op

Sedert 1 oktober 2015 kunnen de ouders van een Belgisch kind jonger dan twaalf jaar en ingeschreven op deze Ambassade een Kids-ID voor dit kind aanvragen.


1. Wat is de geldigheidsduur van een Kids-ID?


Een Kids-ID is 3 jaar geldig, zelfs in geval van verhuis (naar een ander land of naar België).

Ze verliest haar geldigheid:

  • als ze wordt gemeld als verloren of gestolen
  • indien de foto niet meer op de houder gelijkt


2. Hoeveel kost een Kids-ID?


Een Kids-ID kost 10 € te betalen met een kaart in forinten tegen het consulaire tarief. Voor de actuele productiekosten consulteer de consulaire tarieven.


3. Hoe een Kids-ID aanvragen?


Sinds 21 juni 2021 moeten u en uw kind voor een Kids-ID, als uw kind 6 jaar of ouder is, in persoon en op afspraak naar het uw beroepsconsulaat komen.

Uw kind is 6 of ouder, of jullie (= ouder en kind) willen de Kids-ID op het beroepsconsulaat aanvragen:

  • Hiervoor stuurt of mailt u het volgende afspraakformulier voor uw Kids-ID naar uw beroepsconsulaat.

Uw kind is jonger dan 6 jaar en u vraagt de Kids-ID per briefwisseling:

  • Hiervoor stuurt of mailt u het volgende aanvraagformulier voor uw eID op uw beroepsconsulaat in Boedapest.

U kan sinds 21 juni 2021 uw Kids-ID aanvragen bij

  1. de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was;
  2. uw Belgische gemeente van geboorte als u nooit in België heeft gewoond, maar er wel bent geboren;
  3. of een Belgische gemeente naar keuze als u nooit in België hebt gewoond en er ook niet geboren bent.

De kosten van een aanvraag buiten uw geregistreerde consulaat zijn echter hoger (reken rond de 100 euro, de prijs verschilt licht van de ene tot de andere gemeente).

De kaart en pukcode worden dan uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente geleverd en u kan de kaart dan onmiddellijk bij de gemeente activeren.

Een aanvraag voor een Kids-ID bij een Belgische gemeente kan maar mits beide ouders aanwezig zijn - enkel zo kunnen we aannemen dat de wetgeving inzake het ouderlijk gezag van het land waar het Belgisch kind woont, gerespecteerd wordt.

Zolang het kind nog geen 12 jaar oud is, wordt de Kids-ID alleen afgegeven aan de ouder die op hetzelfde adres woont als het kind. Anderzijds wordt een e-ID (vanaf de leeftijd van 12 jaar) alleen aan de houder verstrekt, ook al is hij of zij nog minderjarig.


4. Afgiftetermijn


Er is een afgiftetermijn van 3 weken. Nadat de nieuwe identiteitskaart aangekomen is op onze post, sturen wij een e-mail en u kunt in persoon de Kids-ID komen ophalen. De vervallen identiteitskaart dient op de ambassade ingeleverd te worden.


5. Activatie Kids-ID


Elke Belgische burger die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat, die een Belgisch kind heeft dat eveneens is ingeschreven in de consulaire bevolkingsregisters, kan de Kids-ID van zijn/haar kind activeren in een consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente. De Kids-ID kan geactiveerd worden door de ouders (of de wettelijke vertegenwoordiger) zonder aanwezigheid van het kind. De activatie van certificaten voor de Kids-ID is niet langer toegelaten voor kinderen jonger dan 12 jaar.

Zodra de minderjarige de leeftijd van 12 jaar bereikt heeft, kunnen de certificaten op de Kids-ID geactiveerd worden, maar enkel in aanwezigheid van de minderjarige. Die moet zelf de kaart inbrengen in de kaartlezer en de PUK-code ingeven.

Een Kids-ID met certificaten laat toe voor kinderen van 6 jaar of ouder om zich via internet op een internationaal aanvaarde en beveiligde wijze te identificeren.


6. Wijze van afhaling


Persoonlijk

Zodra de Kids-ID en de PUK-brief ontvangen worden door het consulaat, zal de dienst u inlichten. U kunt dan persoonlijk naar onze lokett komen (op afspraak) om de documenten te ontvangen en de Kids-ID en verschillende functies (de certificaten) te activeren die op de elektronische chip aanwezig zijn.

Als de Kids-ID niet binnen drie maanden wordt opgehaald, wordt ze vernietigd.
 

Per post (aangetekende brief met ontvangstbevestiging)

Als u uw eID niet wilt activeren op het moment en indien u de kids-ID per post thuisbezorgd wenst te krijgen, gelieve aan ons twee voorgefrankeerde enveloppen te overhandigen bij het indienen van de aanvraag. Er zijn twee voorgefrankeerde enveloppen nodig per aanvraag omdat de PUK-code, behorend tot de nieuwe kids-ID, in een aparte omslag moet verstuurd worden.

Betreffende de waarde van de postzegels dient u bij uw lokale postkantoor informatie te vragen (aangetekend verzonden met bevestiging van ontvangst).

Wij willen u er graag op attent maken dat het risico voor een postverzending door de aanvrager gedragen wordt.

Voor een latere activering van de kaart, zie punt 5.


7. Dienst “Hallo ouders”


Op de Kids-ID staat een telefoonnummer (+32 78 150350), dat 24/24u en 7d/7 bereikbaar is.

Als het kind verloren loopt en zijn Kids-ID bijheeft, kan elke persoon die het aantreft, gemakkelijk de ouders of vertrouwenspersonen van het kind contacteren. Dit gebeurt met een cascadesysteem van telefoonnummers, dat geactiveerd wordt door de ouders. Om dit cascadesysteem te activeren of voor meer informatie: www.halloouders.be